Geschiedenis van W.S.V. “De Vrije Liggers”
Het eerste belangwekkende feit in de geschiedenis van watersport vereniging “de Vrije Liggers” vond plaats in februari 1983.
Er bestonden namelijk reeds jarenlang plannen om de tarieven te verhogen met maar liefst
Driehonderd tot vierhonderd procent en zelfs meer. Goof ging naar aanleiding daarvan naar
het hoofd van de havendienst,dhr Sabel, om hiertegen protest in te dienen.”In je ééntje begin je niet veel”, was het antwoord van de heer Sabel, waarna Goof zei de volgende dag
met vijfenveertig man bij hem op de stoep te staan. Later is afgesproken met een delegatie van vijf mensen te komen praten. De wethouder begreep ons probleem, maar kon ook niets doen. Diezelfde maand is men met vijfenzestig personen bij elkaar gekomen in het clubhuis van Autocrossclub Schiedam aan de Hoogstraat en heeft men een goed gesprek gehad over deze verhogingen. Er is besloten stappen te ondernemen. Op 21 april heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen de wethouders Scheeres, Hatkamp, Zijdeveld, de heer Sabel en een delegatie van schippers. Dit gesprek leverde, behalve het besluit dat woonarkbewoners hun pleziervaartuig te allen tijde aan de woonark moeten hebben, weinig op.
Op 3 mei 1983 richtten de Schiedamse Vrije liggers hun eigen vereniging op onder de naam Watersportvereniging “De Vrije Liggers”. In diezelfde periode vond er een sectie vergadering van de Sportraad van de gemeente Schiedam in de net afgebouwde kantine van w.s.v. “De Schie” plaats.”De Vrije Liggers”legden daar hun probleem voor, maar mochten helaas niets naar voren brengen van de heer Speyer, de voorzitter van de sectie. De voorzitter van w.s.v. “De Nieuwe Haven”maakte w.s.v. “De Vrije Liggers”erop attent dat zij niet aangesloten was bij de kamer van koophandel,het K.N.W.V. , of een ander overkoepelend orgaan. In het jaarverslag van het K.N.W.V. Over het jaar 1982 stond echter dat w.s.v. “De nieuwe Haven” na een overgangsperiode van drie jaar als vereniging uit het register was uitgeschreven. Dit was voor “De Vrije Liggers”aanleiding om hard terug te slaan.Zo zijn toen overal pamfletten opgehangen.
In november 1983 heeft Goof telefonisch contact opgenomen met de heer Lam van het ministerie van Binnenlandse Zaken en hem het probleem met betrekking tot de tariefsverhogingen uit de doeken gedaan. Bovendien heeft hij bij hem het dossier van de gemeente Schiedam gelicht. Dit telefonische contact vond plaats op 24 november, terwijl de uiterste termijn voor het sturen van een bezwaarschrift afliep op 29 november .
Op laatstgenoemde datum zou een besluit worden genomen omtrent de tariefsverhogingen.
Er kwam een kink in de kabel door een staking bij de PTT. Om die reden had Goof met de heer Lam afgesproken dat hij,samen met Siem van Mark,het bezwaarschrift persoonlijk zou komen afleveren op het ministerie. Door hun bezoek aan de heer Lam is de zaak aan het rollen gegaan. Nadien heeft Goof nog diverse malen contact met hem gehad. Later kreeg hij te horen dat de tariefsverhogingen niet doorgingen, dus er was even rust.
De gemeente mocht echter wel met andere voorstellen komen, hetgeen ook gebeurde. Men wilde de tarieven met 23 procent verhogen. Ook dit voorstel ging niet door. De heer Sabel kwam vervolgens met een ander voorstel betreffende de kadegeldtarieven. Deze werden op fl.15,40 per strekkende meter tot tien meter, plus het abonnement gesteld. De schippers in de Nieuwe Haven betaalden fl.38,20 per strekkende meter. Hierover had Goof op 21 maart 1985 met de heer Sabel een gesprek onder vier ogen.
Op 15 januari 1986 ontving de vereniging van w.s.v.’”De Schie”een uitnodiging voor een informeel samenzijn. In september van dat zelfde jaar had Goof een gesprek met de toen pas nieuw aangetreden wethouder Wiegman. Deze was reeds op de hoogte van de problemen betreffende de watersport, zoals de perikelen rond de bediening van de rolbrug, maar gaf het verenigingsbestuur te kennen eerst alles op een rijtje te moeten zetten. Hiervoor had de vereniging natuurlijk alle begrip. Het was al vrij snel duidelijk dat de wethouder achter de watersport stond.
Op 1 april 1987 ontvingen het bestuur een uitnodiging van wethouder Wiegman om samen
met de twee andere waterspiortverenigingen(“De Nieuwe Haven” en “De Schie”) te komen
praten over de brug-
In de maanden daaropvolgend nodigde de wethouder het bestuur uit voor een onderhoud op het stadskantoor om de bouwtekening van de verenigingshaven te bespreken.”De Vrij Liggers” waren zeer te spreken over de korte termijn waarbinnen alles werd geregeld.
Verder waren “De Vrije Liggers”samen met Marie Dingenouts en het bestuur van de Brandersfeesten al met het Watersportweekend bezig. De vereniging ondernam echter meer activiteiten, zoals op 5 september 1987 de zeskamp aan de rottemeren waar de derde prijs in de wacht werd gesleept en op 12 september “Schiedam Roeit”. Hiervandaan kwam alleen de damesploeg met een beker naar huis terug.
De Gondelvaart op 19 en 20 september was een groot succes, zowel voor het bestuur van de Branderfeesten als voor “De Vrije Liggers”. Het motto “Schiedam Watersportstad”ging zeker op voor de watersporters, ondanks een wolkbreuk. Ook de Molendag op 9 mei 1987 mag niet onvermeld blijven. Op deze dag hebben “De Vrije Liggers” de sloep laten dopen door de heer Sabel. De sloep kreeg de naam “Theo Sabel”. Ook de burgemeester was hierbij aanwezig. Ter gelegenheid van deze feestelijke doop boden “De Vrije Liggers” de heer Scheeres een bedrag van honderd gulden aan als bijdrage voor de herbouw van molen “De Palmboom”.
Misschien wel de belangrijkste en meest gedenkwaardige dag in de geschiedenis van w.s.v. “De Vrije Liggers” was drie september 1988. Op deze dag opende wethouder Wiegman de fonkelnieuwe jachthaven aan de overschieseweg. Een reeds zeer lang bestaande droom van de vereniging werd werkelijkheid. De Vrije Liggers hadden eindelijk hun jachthaven!
De laatste vijf jaar verliepen in vergelijking met de eerste vijf heel wat rustiger. De vereniging kwam, om in termen te blijven, in rustiger vaarwater terecht . Natuurlijk zijn er ook uit deze periode gedenkwaardige feiten te noemen. Zo werd de jachthaven medio 1992 op verzoek van Goof onderworpen aan een keuring van de Stichting Classificatie Waterrecreatiebedrijven (SCW), waarin de ANWB, ANVV, NBT en HISWA vertegenwoordigd zijn, en ingedeeld in de categorie drie sterren, aangezien de jachthaven over prima faciliteiten beschikt.
Maar daar bleef het niet bij. In augustus 1993 kreeg de jachthaven van “De Vrije Liggers”zelfs Vier Sterren toebedeeld van diezelfde SCW ! Gelukkig kon dit heuglijke feit nog juist in dit stuk worden opgenomen. Het classificatierapport vind u verderop in dit boek.
W.s.v. “De Vrije Liggers”heeft zich door veel en vaak vechten met allerlei instanties, zoals de gemeente en andere watersportverenigingen ontwikkeld tot wat zij nu is: een bloeiende en heel gezellige watersportverenigjing!
Wordt vervolgd.